Aj Vy patríte medzi tie šťastné deti, v ktorých rodičia od malička budovali silnú osobnosť a zdravé sebavedomie? U niektorých z nás to naozaj tak bolo. Otvárali náruč, vystierali k Vám ruky so širokým úsmevom na tvári, v očiach sa im pritom zračila viera, že urobíte prvé kroky do ich náruče. Viac ako ste verili Vy sebe, verili oni Vám. Opierali ste sa o ich dôveru. A časom, ako ste vyrastali, Vám túto vieru v samého seba, vo vlastné schopnosti,  vkladali do Vašej mapy sveta, Vášho “DNA”.  Podporovali Vás vo Vašich snoch a vo všetkom čo Vás bavilo a napĺňalo. Vždy si pozorne vypočuli Váš názor, Vaše úspechy, ale tiež trápenia, či starosti. Namiesto zákazov, rozkazov či neustáleho poúčania Vás skôr učili ako riešiť problémy, hľadať najlepšie riešenia, či nájsť dohodu výhodnú pre obe strany.  Alebo to vôbec takto nemuselo byť a Vy dnes bojujete s nízkym sebavedomím? Tak čítajte ďalej, uvidíme čo sa s tým dá urobiť.

V období detstva sa učíme pozorovaním. Nasávame všetko čo vidíme a opakujeme to. Ako deti máme úžasnú pozorovaciu schopnosť, čo vidíme, to si uložíme do hlavy. Deti majú nejaký zvláštny zmysel, že vnímajú čo sa deje aj vo chvíľach, keď to vôbec nepredpokladáme. Keď sa mojej kamarátke narodila dcéra, bez problémov ju chodila kočíkať aj do dvadsať centimetrového snehu. Naložila si na chrbát aj ruksak  a popritom zobrala psa vyvenčiť, aj nákup urobila.  Čo myslíte, že sa stalo o pár mesiacov neskôr, keď sa jej dcéra naučila chodiť? Bolo to síce v lete, ale na chrbte mala ruksak, v jednej ruke zlatého retrívera a v druhej ruke tlačila detskú buginu. Čo sme vnímali a videli doma, formovalo naše presvedčenia, správanie, hodnoty ale aj predstavy o svete a o nás samých či chceme alebo nie.

Môžeme oplývať schopnosťami, ale keď neveríme že niečo dokážeme, úspechu sa nedočkáme. Aj sebavedomiu sa učíme od nášho najbližšieho okolia, už od narodenia. Dieťa veľmi citlivo vníma a reaguje na svoje rodinné prostredie i okolie. Ako deti nevieme ohodnotiť samých seba a spätnú reakciu na naše  správanie nám prinášajú najbližšie osoby. „Šikovný! Dobre si to urobil! Dnes to možno nevyšlo, ale nabudúce budeš lepší!“ Zdravá viera v samého seba sa vyvíja časom a hlavne vplyvom rodičov. Sú pre nás príkladom a vidíme ich ako neomylné bytosti. Príklady z detstva sú  kľúčové v rozvoji sebavedomia.

Zdroj: www.envato.com

V mojej rodine som nevidela nikoho vystupovať sebavedome. Skôr som videla submisívne správanie. Členovia mojej rodiny neboli priebojní, nevyjadrovali svoj názor ani ho nepresadzovali, len aby sa nedostali do konfliktu. A nevedeli brániť ani samých seba a nezastali sa ani mňa, keď to bolo potrebné. Pravdu malo akosi vždy okolie. Ak sa dostali do konfrontácie, sklonili hlavu a ani sa nebránili, neoponovali, neargumentovali, prípadne situáciu zľahčovali. Jednoducho nebolo z nich cítiť takú silu, odhodlanie osobnosti a nevedeli byť ani asertívni a báli sa. Aj v neprávosti mlčali, a nejako to všetko len držali v sebe a hnev si vyventilovali v domácom prostredí. Občas sa to žiaľ prejavilo aj hádkami a krikom. Dovolili druhým prekračovať svoje vlastné hranice. Nevedeli si obhájiť samých seba aj v prípadoch keď mali pravdu, lebo mali strach. V hlave mi ešte do dnes rezonuje veta: Netreba vytŕčať, aby si nás nevšimli . Čiže nemali zo seba dobrý pocit, neverili svojim schopnostiam, sebe, že sa budú vedieť o seba postarať v každej situácii.

Zdroj: www.envato.com

Donedávna  som to nevedela ani ja. Pri rôznych príležitostiach som si uvedomila, že sa bojím  vyjadriť čo si myslím a obhájiť sa, aj keď som bola v práve, len preto, aby som nevyvolala konflikt, prípadne, aby si o mne niekto nemyslel, že som zlá. Príliš veľký význam som prikladala tomu, čo si o mne pomyslia iní ľudia. A len aby som so všetkými vychádzala dobre. Možno pochybujete o správnosti Vašich rozhodnutí. Prípadne sa bojíte rozhodovať a tým nechávate rozhodovať nevedome druhých za Vás. Chcete sa pohnúť z miesta? Verím, že áno.  Takže pozornosť zameriame na budovanie dôvery v seba samého.

Podporí v nás takýto príklad vieru vo vlastné schopnosti a  rozum? Asi nie, že!  Prežívali ste to takto aj vy? Ťahá sa to s vami až dodnes? Meniť naše naučené systémy správania ale predovšetkým myslenia môžeme začať hneď teraz. Ako napraviť nie celkom vyhovujúce vzorce správania?

  1. ODPUSTENIE. Vinníkom nie sú rodičia. Prijmite ich takých, akí sú. Pozerajte sa na nich s láskou a vďakou, dali vám život. Viem, je to ťažké neobviňovať, pretože je to najľahšia cesta, ktorá ale nikam nevedie. Poďakujte im za to, čo vám dali a urobte krok vpred.
  2. UVEDOMENIE, že máte voľbu a možnosť zmeniť staré schémy. Hm, ale toto nám nikto nikdy nepovedal, že? A sami v zabehnutých koľajách často nevidíme, že máme inú možnosť. Uvedomenie nám prináša voľbu. Je to ako zastaviť sa a pozorovať všetky myšlienky, ktoré sa nám melú hlavou. Nie sme len pasívny prijímač. A vyberajte si, tie ktoré vám zapadajú do vašej vysnenej predstavy, Vášho lepšieho “JA”. Vyžaduje si to cvik a sebadisciplínu. Cvičiť zvládnete každý deň.
  3. POZITÍVNE MYSLENIE. To, čo si o sebe myslíte, ovplyvňuje vaše sebavedomie. Pozorujte svoje myšlienky a pokúste sa ich aktívne filtrovať. Podporujte a rozvíjajte tie myšlienky, ktoré vo Vás vyvolávajú dobrý pocit. Zamerajte na ne svoju pozornosť. Opäť to chce cvik, ale ide to. Naozaj je to o tom, čo budete podporovať, to bude rásť. Možno ste už počuli indiánsky príbeh o dvoch vlkoch, ktorí prebývajú v nás. Jeden je dobrý a druhý zlý. Zlý predstavuje strach, hnev, závsiť, pýchu, chamtivosť, žiarlivosť, odpor, menejcennosť, nadradenosť. Pre dobrého vlka je charakteristická radosť, viera, pokora, nádej, láska. Medzi nimi neustále prebieha boj. Ak sa pýtate ktorý vyhrá, tak odpoveď je, ten ktorého budete živiť Vy. Rozhodnutie je na Vás. Kam budete smerovať svoju pozornosť, to bude rásť.
  4. VIZUALIZÁCIA. Predstavte si, ako by ste chceli vystupovať, keby ste mali zdravé sebavedomie. Vizualizujte si, ako sa tvárite, čo hovoríte, ako gestikulujete ale aj to, ako sa cítite. Vracajte sa počas dňa niekoľkokrát k tejto predstave. Keď si to dokážete predstaviť, dokážete sa takým človekom aj stať.
  5. MALÉ KROKY K VEĽKÝM CIEĽOM. Ak nie ste bežec na dlhé trate a potrebujete dosahovať výsledky ihneď, rozložte si cestu ku svojmu cieľu na menšie čiastkové míľniky. Takto budete stále na svojej ceste. Preberte zodpovednosť a naštartujte svoj proces premeny. Je to len na Vás, nikto iný to za Vás neurobí. Ten najlepší čas na začiatok je TERAZ.
  6. STOP POCHYBNOSTIAM. Pochybnosti má každý a objavujú sa pri každej novej výzve. Je to normálne a úplne prirodzené. Naša myseľ sa nás snaží ochrániť od všetkého neistého a neznámeho, udržať nás v bezpečí našej komfortnej zóny. Je to však v poriadku len dovtedy, kým Vás pochybnosti nezablokujú natoľko, že sa nedokážete posunúť ďalej. Ak Vás prepadnú v istom momente Vášho snaženia pochybnosti, povedzte im jednoducho „stop“ ak ste si istý, že je to len iracionálny produkt vašej mysle na otázku „čo ak“? Vaša myseľ Vám bude klásť polienka pod nohy aj naďalej, bude skúšať pevnosť Vášho odhodlania. Vaša schopnosť zvládať tieto skúšky však bude stále silnejšia a dokážete negatívne myšlienky filtrovať lepšie a lepšie.
  7. NAŠTARTUJTE SA. Zapojte do svojho života šport. Môže to byť joga, tenis, futbal, ale aj obyčajné rýchle prechádzanie. Pohybom sa vytvára v mozgu serotonín a ten vám dodá optimizmus do každého dňa, okrem toho rozprúdite krv a posilníte srdce. Pohyb je úžasný zdroj životnej energie a sily, ktorá Vám výrazne pomôže dosiahnuť ciele vo všetkých dôležitých oblastiach. Navyše sa budete cítiť lepšie nielen duševne, ale pozitívne zmeny zaznamenáte aj na Vašom fyzickom vzhľade.

Zdroj: www.envato.com

Dnešná doba je otvorená novým technikám, metódam v oblasti osobného rozvoja a zdokonaľovania sa. Ja osobne som sa stretla s metódami One brain, rodinné konštelácie a kineziólógia. No rozšírený je koučing, klasický terapeut, thetaterapia. Jedna z nich možno stojí za vyskúšanie.

Na záver, ak by ste predsa len jedného dňa nakŕmili toho zlého vlka a prepadli by ste menejcennosti, tak vám určite pomôže toto: „Nezáleží ako sa cítite. Postavte sa! Nahoďte sa! Ukážte sa! A nikdy to nevzdávajte!“  Uvidíte, že sa budete cítiť hneď lepšie minimálne na pár hodín.

Ak sa Vám článok páči podporte ho lajkom a prihláste sa na odber nášho newslettra, aby Vám už neušiel žiadny z našich najnovších článkov.

Vladka.

Chcem byť informovaný o najnovších článkoch