Zrýchlené životné tempo, stres, únava, či zhon. To všetko negatívne vplýva na naše stravovacie návyky. Jeme príliš veľa, nepravidelne, nevhodné druhy jedál a kombinácie surovín, ktoré enormne zaťažujú naše telo. Výsledkom sú výkyvy nálad, vyčerpanosť, tráviace ťažkosti, kožné problémy, nadváha, oslabená imunita, častejšie vírusové ochorenia, v pokročilejších štádiách už nebezpečné smerovanie k vážnym chronickým a civilizačným ochoreniam. Jednoducho platí, aké palivo dodávame nášmu telu, tak sa následne cítime, toľko životnej energie máme k dispozícií a tak aj naše telo navonok vyzerá. Naša telesná schránka vypovedá o tom, ako sa staráme o svoje telo a svojho ducha. Ak ste sa v niektorom z uvedených bodov našli, tento článok Vám rozhodne môže priniesť zaujímavú inšpiráciu.

Tento článok vznikol v spolupráci s projektom IDE  TVOJE ZDRAVIE, ktorého autorkou je Zdenka Havettová. Zdenka sa už viac ako 10 rokov venuje výživovému poradenstvu, vyštudovala školu Tradičnej čínskej medicíny v Brne a počas svojej praxe už pomohla stovkám klientov odstrániť rôzne zdravotné problémy prameniace v nevhodných stravovacích návykoch.

Ako zostaviť svoj jedálniček?

Najčastejšie otázky, ktoré si kladieme v stravovaní sú: čo mám vlastne jesť a ako si mám zostaviť svoj jedálniček? Jednou zo základných požiadaviek našej životosprávy je snaha o správne zladenie prijímanej potravy s naším denným pracovným i mimopracovným programom. Náš denný program má niektoré základné časti. Mnohé z nich sa opakujú a stávajú sa nám zvykom. Jedlo je toho neoddeliteľnou súčasťou a tak je prirodzené, že premýšľame nad tým čo, kedy a kde budeme jesť.

Pravdepodobne si väčšina z nás uvedomuje, že časté prejedanie sa dáva zabrať nášmu tráveniu a rozhodne nie je prospešné pre naše zdravie. Ak svoj žalúdok a trávenie denne vystavujeme veľkému a častému návalu potravín, časom sa začnú objavovať rôzne zažívacie ťažkosti, náš zdravotný stav sa postupne zhoršuje. My ľudia sme už raz takí, chceme rýchle a efektívne riešenia a medzi ne rozhodne nepatrí kompletná zmena jedálnička. Nebolo by lepšie, keby sme začali prijímať také potraviny, ktoré budú prospešné pre naše zdravie a telo? Aké potraviny to vlastne sú?

Kľúčom sú kvalitné, ale bežne dostupné potraviny

Každý človek má špecifické požiadavky na jednotlivé zložky výživy (bielkoviny, tuky, cukry) – iné je to u detí, športovcov, tehotných žien, seniorov a tak by sme mohli pokračovať ďalej. Treba brať do úvahy individuálne požiadavky jednotlivca a z tohoto dôvodu je nutné stravu personalizovať a prispôsobiť odporúčané denné dávky pre každého človeka.

Pri tvorbe výživového plánu je potrebné brať do úvahy fyzické zdravie, existujúce zdravotné ťažkosti, či má človek sedavé alebo aktívne zamestnanie a tak ho individuálne  prispôsobiť pre každého z nás. Pokiaľ sa zaujímame o to, ako si vybrať vhodné potraviny, mali by sme sa predovšetkým zameriavať na ich čerstvosť a kvalitu, nie na kvantitu a cenu. Jedným z výborných typov, ako si vybrať to najvhodnejšie, je lokálna dostupnosť. Výborné je používať sezónne potraviny, ktoré si dokážeme vypestovať doma na záhradke alebo na chate.

Ďalším bodom, ktorého by sme sa mali držať je vyradenie potravín, ktoré prechádzajú dlhým procesom priemyselného spracovania. Aj keď na prvý pohľad môžu niektoré potraviny vyzerať zdravo a prospešne, opak je pravdou, v poväčšine prípadoch obsahujú priveľké množstvo éčok, nezdravých tukov, pridanej soli a cukru. Inšpirovať by sme sa mohli našimi starými rodičmi, ktorí v zimnom období varili najmä z koreňovej zeleniny, dopriali si strukoviny a mäso konzumovali striedmo. V lete zase naopak využili všetky zdroje dostupného farebného ovocia a letnej zeleniny.

Základom je správne načasovanie

Príprava raňajok

Ideálne od 7:00 do 9:00. Vhodné sú napríklad raňajkové kaše s ovocím a orechmi. Uprednostňujeme sezónne ovocie. Kašu je možné pripraviť na sladko alebo slano.

  1. Kaša na sladko: do ešte horúcej kaše zamiešame ovocie nášho pásma, dochutíme škoricou a makom alebo inými orechmi.
  2. Kaša na slano: do ešte horúcej kaše zamiešame na jemno nestrúhanú cviklu, kaleráb prípadne inú zeleninu a ochutíme kvalitnou sójovou omáčkou a semienkami – ľanovými, sezamovými alebo tekvicovými.Teplé raňajky naštartujú naše trávenie.

Veľmi špeciálnou kašou na podporu a naštartovanie trávenia sa stala congee kaša. Vďaka tejto kaši dosahuje organizmus rovnováhu medzi jinom a jangom – a to za veľmi malej námahy. Veľmi často sa podáva chorým ľuďom alebo tým, ktorý majú problém s trávením, pre jej ľahkú stráviteľnosť.

Príprava obeda

Ideálne od 11.30 do 13:00. Dôležitá je najmä správna kombinácia potravín.

Vhodná je napríklad kombinácia obilnín ( pšeno, pohánka, ryža natural, amarant, špalda) so strukovinami (šošovica, hrach, všetky druhy fazule, cícer) samozrejme so zeleninou. Aj v tomto prípade prihliadame na sezónnu zeleninu. V zime väčšiu časť bude tvoriť kvasená zelenina a v lete surová, v kombinácií s tepelne spracovanou. Pokiaľ máte na tanieri mäso je vhodné ho kombinovať so zeleninou. Takýmito kombináciami potravín, nezaťažíte trávenie a nebudete sa cítiť preplnení a unavení.

Príprava večere

Okolo 18:00. Vhodné sú ľahké jedlá.

Polievka napríklad, o polievke sa hovorí že je to kráľovské jedlo. Toto poznanie vedeli už naše babičky viac ako pred sto rokmi, preto pripravovali dlho varené polievky, najmä v zime. Vyskúšajte skvelú hráškovú polievku alebo jednoduchú polievku z červenej šošovice a mrkvy.

Popri správnom nastavení jedálnička, nezabúdajte na správny pitný režim a pohybovú aktivitu, pretože to neodmysliteľne patrí k zdravému životnému štýlu. Ak máte chuť na sladké, na desiatu je to najvhodnejší  čas. Je to doba, kedy je telo schopné ľahšie stráviť sladkosti. Preferovať môžete  horkú čokoládu, ovocie, upečený koláčik alebo doma vyrobené tyčinky. Konzumujeme však iba kvalitnú čokoládu, nie náhrady obsahujúce stužené rastlinné oleje. Naozaj kvalitná čokoláda, ktorá neškodí zdraviu, nikdy neobsahuje glukózovo – fruktózový sirup. Neobsahuje ani žiadny rastlinný olej, ale len pravé kakaové maslo.

Ak sa Vám článok páčil, neváhajte kontaktovať priamo Zdenku Havettovú. Rada Vám pomôže s riešením Vašich zdravotných problémov, alebo nastavením individuálneho výživového plánu presne na mieru.